21/04/2020
Aspekty prawne przeniesienia biznesu do sieci. Jak zrealizować plan przeniesienia sprzedaży do sklepu internetowego?
W ostatnich tygodniach wielu przedsiębiorców zaistniało już na rynku e-commerce lub rozważa przeniesienie swojej sprzedaży do sieci. Jednym z elementów planu na dobry biznes w sieci jest uregulowanie kwestii formalno-prawnych już na etapie tworzenia sklepu.
Na jakie najważniejsze kwestie formalno-prawne powinieneś zwrócić uwagę? Poniżej checklista, ułatwiająca przeanalizowanie poszczególnych zagadnień, które należy ustalić i wziąć pod uwagę, aby uniknąć negatywnych konsekwencji prawnych dla Twojej działalności w przyszłości.
- Sprawdzenie czy w przypadku produktów, które chcesz sprzedawać nie ma konieczności uzyskania dodatkowego pozwolenia lub koncesji (np. w przypadku leków).
- Złożenie drogą elektroniczną wniosku w CEIDG lub KRS dotyczącego dodania nowego kodu PKD - usługi sprzedaży internetowej 47.91.Z.
- Sprawdzenie kwestii VAT (dla podmiotów, które nie były tzw. vatowcami – zgłoszenie do Urzędu Skarbowego deklaracji VAT–R).
- Do jakich klientów będzie skierowana oferta sklepu (konsument, przedsiębiorca) czyli ustalenie czy przy wybranej sprzedaży będziesz zobowiązany do nabycia i prowadzenia kasy fiskalnej.
- Wybór dostawców towarów do sklepu i podpisanie z nimi umów.
- Wybór domeny internetowej i hostingu dla e-sklepu oraz zawarcie umów w tym zakresie.
- Wybór oprogramowania dla e-sklepu i zawarcie umowy w tym zakresie.
- Wybór platformy e-commerce oraz zawarcie umowy w tym zakresie. (wraz z platformą możesz wykupić również domenę, hosting oraz specjalne oprogramowanie do zarządzania sklepem).
- Zaprojektowanie strony, funkcjonowania e-sklepu, logo, marketingu etc. możesz również zlecić profesjonalnej firmie zewnętrznej, lecz w przypadku zlecenia takiej usługi zawsze podpisz z nią umowę.
- Zabezpieczenie informacji zgromadzonych na stronie e-sklepu (m.in. certyfikat ssl, firewall, oprogramowanie antywirusowe). Gdy chcesz sprzedawać produkty online i pobierać płatności przez stronę www - właściwe zabezpieczenia to podstawa.
- Wybór konta bankowego do transakcji dokonywanych w ramach sklepu, zawarcie umowy.
- Regulamin sklepu internetowego - zgodny z zapisami ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz ustawy o prawach konsumenta, nie zawierający w swej treści tzw. klauzul niedozwolonych.
- Formularz odstąpienia od umowy.
- Właściwe opisanie przycisku dla klientów przenoszącego do płatności za produkty.
- Polityka prywatności strony internetowej.
- Polityka i informacja dotycząca plików cookies.
- Ustalenie kwestii sposobu obsługi reklamacji i zwrotów oraz gwarancji w e-sklepie. Aby usprawnić proces, możesz rozważyć np. elektroniczny formularz reklamacji.
- Newsletter.
- Ochrona danych osobowych na stronie internetowej sklepu (zgody – checkboxy, mechanizm wycofania, klauzule informacyjne RODO).
- Wybór sposobu magazynowania. W przypadku jego wydzielenia na zewnątrz-zawarcie umowy najmu.
- Ustalenie kwestii fakturowania i obiegu dokumentów księgowych w e-sklepie.
- Wybór sposobów płatności dla klientów e-sklepu (np. wpłata bezpośrednia na konto, portfele internetowe np.Paypal, bramki płatności np.PayU itp.) i zawarcie umowy w tym zakresie z dostawcami usług agregatorów płatności.
- Wybór sposobów dostawy twojego towaru do Klienta i podpisanie umowy z dostawcami usług kurierskich.
- Ustalenie jakich zdjęć będziesz używał na stronie. Zwróć uwagę, aby nie naruszyć praw autorskich ani ochrony wizerunku.
- Tłumaczenie strony i dostosowanie zapisów regulaminów i polityk (jeżeli chcesz w niedalekiej przyszłości sprzedawać swój towar na rynkach zagranicznych).