07/09/2020
Czym różni się umowa zawarta na odległość od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa ?
I. Umowa zawarta na odległość.
W art. 2 ust. 1 ustawy, przytoczono definicję umowy zawartej na odległość. Jest to umowa zawarta z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie. Chodzi zatem przede wszystkim o umowy zawierane internetowo i telefonicznie, np. zakup produktu w trakcie rozmowy telefonicznej z przedstawicielem przedsiębiorcy, rejestracja na portalu internetowym).
Stronami tej umowy są zawsze konsument (osoba fizyczna dokonująca z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową) oraz strona profesjonalna umowy- przedsiębiorca. Przepisy ustawy o prawach konsumenta nie znajdą zatem zastosowania do umów zawieranych pomiędzy osobami fizycznymi, choćby zostały zawarte w okolicznościach wskazanych w definicji tej umowy.
II. Umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa.
Definicję tej umowy znajdziemy w art. 2 ust. 2 ustawy o prawach konsumenta, zgodnie z którą jest to umowa z konsumentem zawarta:
- przy jednoczesnej fizycznej obecności stron w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy,
- w wyniku przyjęcia oferty złożonej przez konsumenta w okolicznościach wskazanych powyżej,
- w lokalu przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy lub za pomocą środków porozumiewania się na odległość bezpośrednio po tym, jak nawiązano indywidualny i osobisty kontakt z konsumentem w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy, przy jednoczesnej fizycznej obecności stron,
- podczas wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę, której celem lub skutkiem jest promocja oraz zawieranie umów z konsumentami.
W odróżnieniu od umowy zawieranej z konsumentem na odległość, elementem umowy zawieranej poza lokalem przedsiębiorstwa jest jednoczesna fizyczna obecność obu stron umowy w miejscu i w okolicznościach ściśle określonych przez ustawę. Przykładem tego rodzaju umowy jest sprzedaż produktów w miejscu zamieszkania konsumenta, podczas pokazów w hotelowej sali konferencyjnej, czy też po uprzednim zaproszeniu klienta „z ulicy” na pokaz w lokalu przedsiębiorstwa.
III. Obowiązek dostarczenia informacji na etapie przedkontraktowym.
Z uwagi na fakt, iż okoliczności zawarcia omawianych umów często nie dają konsumentowi czasu i sposobności na zapoznanie się z innymi podobnymi ofertami, czy też na porównanie cen podobnych produktów, ustawodawca wprowadził obowiązek dostarczenia konsumentowi pewnych informacji przez drugą stronę umowy, jeszcze na etapie przedkontraktowym. Przedsiębiorca ma obowiązek w sposób jasny i zrozumiały, najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli zawarcia umowy, udzielić drugiej stronie umowy informacji na temat:
- danych identyfikujących przedsiębiorcę,
- adresu przedsiębiorstwa, poczty elektronicznej oraz numerów telefonu lub faksu jeżeli są dostępne, pod którymi konsument może szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą,
- głównych cech towaru lub świadczonej usługi,
- łącznej ceny lub wynagrodzenia wraz z podatkami, a także opłat za dostarczenie, za usługi pocztowe oraz wszelkich innych dodatkowych kosztów,
- sposobów płatności, dostawy lub spełnienia świadczenia,
- kosztach korzystania ze środka porozumiewania się na odległość w celu zawarcia umowy, w przypadku gdy są wyższe niż stosowane zwykle
za korzystanie z tego środka, - stosowanej procedury reklamacyjnej,
- warunków, terminu, kosztów zwrotu rzeczy oraz procedury w przypadku prawa odstąpienia od umowy,
- okoliczności, w których konsument traci prawo do odstąpienia od umowy,
- obowiązku dostarczenia przez przedsiębiorcę rzeczy wolnej od wad,
- istnienia i treści gwarancji,
- kodeksu dobrych praktyk,
- czasu trwania umowy oraz przesłanek do jej wypowiedzenia,
- czasu trwania zobowiązań konsumenta wynikających z umowy,
- pozasądowych sposobów dochodzenia roszczeń i rozpatrywania reklamacji,
- danych przedsiębiorcy, jeżeli umowa zawierana jest w imieniu innego przedsiębiorcy.
Ponadto, konsumentowi należy udostępnić na trwałym nośniku (np. w wersji papierowej, w formie dokumentu przesłanego za pośrednictwem poczty elektronicznej) potwierdzenie zawarcia umowy wraz z wyżej wymienionymi informacjami, najpóźniej w chwili dostarczenia towarów lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi.
Ważną kwestią jest również to, że ciężar dowodowy w zakresie spełnienia obowiązku informacyjnego spoczywa na przedsiębiorcy.
IV. Przesłanki i termin odstąpienia od umowy.
Zarówno w przypadku jednej jak i drugiej umowy, konsumentowi przysługuje prawo odstąpienia od zawartej umowy bez podania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, za wyjątkiem tych wskazanych w ustawie. Może to uczynić w terminie 14 dni. Początek biegu terminu jest zależny od przedmiotu umowy:
- dla umowy, w wykonaniu której przedsiębiorca wydaje rzecz, będąc zobowiązany do przeniesienia jej własności – od objęcia rzeczy w posiadanie przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik,
- dla umowy, która obejmuje wiele rzeczy, które są dostarczane osobno, partiami lub w częściach – od objęcia w posiadanie ostatniej rzeczy, partii
lub części, - dla umowy, która polega na regularnym dostarczaniu rzeczy przez czas oznaczony – od objęcia w posiadanie pierwszej z rzeczy,
- dla pozostałych umów – od dnia zawarcia umowy.
Należy dodatkowo wskazać, że niedopuszczalne jest zastrzeżenie w umowie prawa do odstąpienia od umowy przez konsumenta za zapłatą oznaczonej sumy.