Ta strona używa cookies do celów analitycznych.

15/12/2022

Od 1 stycznia 2023 r. zmiany w e-commerce: czy aktualizowałeś już regulamin i stronę internetową swojego sklepu?

W dniu 1 grudnia 2022 r. Sejm uchwalił ostateczny kształt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw, która wprowadzi do stosowania przepisy tzw. dyrektywy Omnibus nr 2019/2161 z dniem 1 stycznia 2023 r. Jakie zmiany dla handlu internetowego nastąpią od Nowego Roku?

Poniżej przedstawiamy najważniejsze zmiany w tym zakresie.

 

Co się zmieni ?

 

  • OPINIE: Nowe przepisy wprowadzają zakaz oddziaływania przedsiębiorcy na opinie o produktach wystawione przez konsumentów, w tym zakaz ukrywania i usuwania opinii niekorzystnych dla sprzedawcy. Jednocześnie publikowane opinie będą musiały pochodzić wyłącznie od osób, które rzeczywiście dany produkt zakupiły, a sprzedawcy muszą to wykazać. Tym samym, opinie będzie mogła zamieścić osoba, która była klientem e-sklepu,co może być weryfikowane np. poprzez wpisanie numeru zamówienia.

  • INFORMACJA O OBNIŻENIU CENY: W przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi  pojawi się obowiązek sprzedawcy  podania obok informacji o obniżonej cenie również informacji o najniższej cenie tego towaru lub usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. W ocenie ustawodawcy, ma to przeciwdziałać tzw. sztucznemu zawyżaniu cen.

  •  INFORMACJA O NUMERZE DO KONTAKTU: Każdy sprzedawca będzie zobowiązany do podania w regulaminie e-sklepu i na stronie internetowej nie tylko adresu e-mail, ale również numeru telefonu, pod którymi konsument  będzie mógł  szybko i skutecznie się z nim skontaktować.

  •  INFORMACJA O SPRZEDAWCY: Wprowadzenie obowiązku informowania klientów przez dostawców platform handlowych o tym, czy sprzedawca oferujący produkt na platformie  jest przedsiębiorcą czy osobą fizyczną i czy tym samym przy tej sprzedaży zastosowanie będą miały przepisy o ochronie konsumentów. Taka informacja będzie mogła zostać zamieszczona np. na karcie towaru umieszczonego na platformie.

  • INFORMOWANIE O INDYWIDUALNYM DOSTOSOWANIU CENY: Obowiązek informowania konsumenta o stosowaniu przez przedsiębiorcę systemu indywidualnego dostosowania ceny do kupującego na podstawie „zautomatyzowanego podejmowania decyzji" (np. w oparciu o historię zakupową konsumenta).

  •  PLASOWANIE OFERT PRZEZ PLATFORMY: W przypadku wykorzystania wyszukiwarek np. w platformach handlowych, trzeba będzie udostępnić kupującemu informacje dotyczące głównych parametrów decydujących o plasowaniu produktów przedstawianych mu w wynikach wyszukiwania oraz o znaczeniu tych parametrów. Część interfejsu, która będzie zawierała informacje o plasowaniu powinna być łatwo dostępna ze strony internetowej na której, prezentowane są oferty.

Niniejsze zmiany w praktyce są związane z koniecznością  nie tylko aktualizacji posiadanych regulaminów e-sklepów i platform sprzedażowych przez przedsiebiorców e-commerce,lecz również:

  • wprowadzeniem odpowiednich rozwiązań systemowych w e-sklepie lub na platformie sprzedażowej  oraz
  • umieszczeniem informacji w systemie e-sklepu lub platformy.

W tym zakresie warto skorzystać z wsparcia  Moonbite www.moonbite.pl - dostawcy usług IT, posiadającego wieloletnie doświadczenie w usługach świadczonych dla branży e-commerce (zarówno dla dużych platform, jak i mniejszych e-sklepów), z którym można się skontaktować bezpośrednio: kontakt@moonbite.pl

 

 

Jeśli chcą natomiast  Państwo uzyskać dodatkowe  informacje dotyczące znowelizowanych przepisów, bądź potrzebują wsparcia w dostosowaniu regulaminów w działalności e-commerce, prosimy o kontakt z naszą Kancelarią: kancelaria@apogado.pl