Ta strona używa cookies do celów analitycznych.

11/04/2024

Spoofing w praktyce – postępowanie sądowe przeciwko bankowi.

W niedawno udostępnionym artykule opisywaliśmy sprawę Klientki, która padła ofiarą spoofingu, a bank oczekiwał od niej spłaty kredytu zaciągniętego przez przestępców. Kancelaria przygotowała w jej imieniu pozew o ustalenie nieistnienia umowy kredytu oraz zwrot pobranych należności.

W pozwie podniesiono między innymi, że powódka nie złożyła oświadczenia woli o zawarciu umowy kredytu i nie wypłacała środków z rachunku bankowego, wobec czego nie ciąży na niej jakiekolwiek zobowiązanie względem banku, a zgodnie z ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, bank powinien zwrócić Klientce kwotę nieautoryzowanej transakcji płatniczej. 

W toku procesu bank zarzucał Klientce rażącą niedbałość w zarządzaniu swoją bankowością elektroniczną, co rzekomo skutkowało udostępnieniem danych logowania niezidentyfikowanym osobom. Pozwany podnosił również, że prowadził kampanię informacyjną na temat bezpieczeństwa i ochrony przed przestępstwami, a jego systemy informatyczne wyposażone są w zabezpieczenia blokujące rachunek bankowy w przypadku wykrycia podejrzanych działań na koncie.

W odpowiedzi Kancelaria wykazała, że działania przestępców były na tyle wyrafinowane, by wprowadzić w błąd przeciętnego użytkownika, a Klientka nie podawała dzwoniącemu żadnych danych logowania i kodów dostępu, które zostały po prostu wykradzione z jej telefonu, bez jej wiedzy, przy użyciu oprogramowania umożliwiającego zdalny dostęp do smartfona. Kancelaria wykazała także wadliwość działania bankowych systemów zabezpieczających, które nie zadziałały wobec tak oczywiście podejrzanych działań na rachunku Klientki, jakim było m.in. logowanie w ciągu kilku minut z adresów IP ulokowanych na dwóch krańcach Polski.

Sąd uwzględnił powództwo w całości i przychylił się do argumentów Kancelarii.

W uzasadnieniu Sąd dodał również, że sam system automatycznego zawierania umów kredytu oraz wypłata należności z tytułu tych umów już po kilku minutach od ich zawarcia uniemożliwia skuteczną reakcję na próbę włamania. Jak bowiem pokazała ta sprawa oraz wiele podobnych, systemy bankowe są zawodne i można je oszukać, a wobec tak szybkiej wypłaty środków z rachunku, reakcja pracownika banku była niemożliwa, mimo, że Powódka zgłosiła się na infolinię już kilkanaście minut po działaniu przestępczym.

Wyrok Sądu oczekuje na prawomocność.

Jeśli spotkałeś się z podobnym problemem, skontaktuj się z nami na adres: kancelaria@apogado.pl , a my udzielimy Ci pomocy.