24/06/2024
Sygnaliści – sprawdź jakie elementy musi zawierać Twoja procedura zgłoszeń wewnętrznych ?
Procedura zgłoszeń wewnętrznych powinna określać przede wszystkim:
- sposoby przekazywania zgłoszeń,
- osoby/jednostki organizacyjne/podmioty zewnętrzne odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń,
- osoby/jednostki organizacyjne odpowiedzialne za rozpatrywanie zgłoszeń,
- tryb postępowania z naruszeniami zgłosznymi anonimowo,
- obowiązek potwierdzenia sygnaliście przyjęcia zgłoszenia w terminie 7 dni,
- maksymalny termin na przekazanie sygnaliście informacji zwrotnej nieprzekraczajacy 3 miesięcy,
- zrozumiałe i łatwo dostępne informacje na temat zgłoszeń zewnętrznych do RPO i innych podmiotów publicznych
Warto również wskazać w niej m.in:
- zakres naruszeń, które podlegają zgłoszeniu,
- kto może dokonywać zgłoszeń,
- czynniki ryzyka odpowiadajace profilowi działalności przedsiębiorcy sprzyjających możliwości wystąpienia określonych naruszeń prawa.
Co istotne, procedurę zgłoszeń wewnętrznych należy skonsultować z przedstawicielami osób świadczących pracę na rzecz przedsiębiorcy (w przypadku gdy nie ma tam zakładowej organizacji związkowowej). Konsulatcje powinny trwać 5-10 dni od dnia przedstawienia projektu procedury zgłoszeń. Procedura zgłoszeń wewnętrznych wejdzie w życie w terminie 7 dni od dnia podania jej do wiadomości osób wykonujących pracę na rzecz przedsiębiorcy.
Sama procedura to nie wszystko. Istotne jest takie wdrożenie w przedsiębiorstwie procesu zgłoszeń, aby nie był on dla obciążeniem i "pustą procedurą". W praktyce system ten ma działać zarówno na rzecz wszystkich pracowników, jak i na rzecz przedsiębiorcy. Podobnie jak ze zgłoszeniami wypadków przy pracy lub zgłoszeniami naruszeń ochrony danych - nie zdarzają się one często, ale jeżeli już do tego dojdzie, to proces ten powinien być dopracowany,a praktyczna realizacja działań, które należy podjąć - przeprowadzona sprawnie i zgodnie z prawem.
Dlatego z procedurą wiąże się kilka dodatkowych czynności, które należy podjąć tj. m.in.
- wyznaczyć podmiot odpowiedzialny za przyjmowanie i rozpatrywanie zgłoszeń. Do przyjmowania zgłoszeń można upoważnić jednostkę lub osobę działającą w organizacji pracodawcy (przykładowo: wyodrębniony zespół pracowników) lub skorzystać z usług podmiotów zewnętrznych. Natomiast samo rozpatrywanie zgłoszeń i podejmowanie działań następczych powinno być rozpatrywane przez jednostkę lub osobę działającą w ramach organizacji pracodawcy.
- określić dostępne sposoby dokonywania zgłoszeń ustnych i pisemnych,a mogą nimi być np.
- adres e-mail dedykowany do dokonywania zgłoszeń,
- numer telefonu przeznaczony wyłączenie do dokonywana zgłoszeń ( przy czym w przypadku zgłoszeń dokonywanych telefonicznie wymagana będzie uprzednie wyrażenie zgody zgłaszającego na nagrywanie tej rozmowy lub sporządzenie jej transkrypcji. Alternatywą będzie sporządzenie protokołu z rozmowy telefonicznej.
- Niezależnie od przyjętych (i wskazanych w procedurze wewnętrznej) sposobów, należy również na wniosek sygnalisty umożliwic mu spotkanie z podmiotem odpowiedzialnym za przyjmowanie zgłoszeń w celu zgłoszenia naruszenia przepisów prawa.
- prowadzić rejestr zgłoszeń wewnętrznych.
Jeżeli mają Państwo pytania dotyczące tematyki przepisów dotyczących sygnalistów zapraszamy Państwa do kontaktu z naszą Kancelarią.