30/04/2020
Tarcza finansowa PFR - subwencje dla mikroprzedsiębiorców oraz MŚP.
Tarcza Finansowa PFR przewiduje kolejne formy wsparcia przedsiębiorców, obok tych, z których spore grono przedsiębiorców już skorzystało, jak choćby zwolnienia z płatności składek na ubezpieczenia społeczne, pożyczki w wysokości do 5 000 zł czy dofinansowanie kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne pracowników. Podstawowy instrument pomocowy przewidziany w Tarczy Finansowej PFR stanowią nieoprocentowane subwencje finansowe, dostępne w największych bankach komercyjnych i spółdzielczych, które przystąpiły do programu. Wniosek o przyznanie subwencji finansowej może zostać złożony wyłącznie drogą elektroniczną poprzez bankowość elektroniczną wybranego banku i wyłącznie za pośrednictwem dostępnego w bankowości elektronicznej formularza aplikacyjnego.
- Kto może ubiegać się o subwencje finansowe ?
O wsparcie może wnioskować przedsiębiorca w rozumieniu art.. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2019 r. poz. 1292) posiadający status:
- mikroprzedsiębiorcy - którym jest przedsiębiorca zatrudniający, co najmniej jednego pracownika oraz nie więcej niż dziewięciu pracowników (z wyłączeniem właściciela) oraz którego roczny obrót za 2019 r. lub suma bilansowa w 2019 r. nie przekracza kwoty 2 mln EUR (konieczne jest łączne spełnienie obu warunków);
- małego i średniego przedsiębiorcy – to jest przedsiębiorcy, który zatrudnia do 249 Pracowników (z wyłączeniem właściciela), a jego roczny obrót za 2019 r. nie przekroczył 50.000.000 EUR, lub suma bilansowa za 2019 r. nie przekroczyła 43.000.000 EUR (konieczne jest łączne spełnienie obu warunków);
Tym samym, aktualnie wsparcie w postaci otrzymania subwencji nie będzie skierowane do dużych przedsiębiorców.
Prócz posiadania statusu mikroprzedsiębiorcy albo MŚP o środki z subwencji finansowych może ubiegać się tylko ten podmiot, który spełnia dodatkowe kryteria tj.:
- odnotowuje spadek obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży), o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku w związku z zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19;
- prowadził działalność gospodarczą na dzień 31 grudnia 2019 r.;
- nie zalegał z opłacaniem należności publicznoprawnych oraz składek na ubezpieczenia społeczne na dzień 31 grudnia 2019 r.;
- nie prowadził działalności w zakresie działalności instytucji kredytowych, firm inwestycyjnych, instytucji pożyczkowych itp.;
- nie prowadził działalności w zakresie produktów lub usług, które mogą skutkować ograniczaniem bądź naruszaniem wolności indywidualnych lub/oraz praw człowieka a także obszarów wątpliwych z powodów etyczno-moralnych;
- wobec którego na dzień składania wniosku nie otwarto likwidacji, postępowania upadłościowego ani postępowania restrukturyzacyjnego
- posiada rezydencję podatkową na terenie Europejskiego obszaru gospodarczego, prowadzi działalność gospodarcza zarejestrowaną na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, a jego beneficjent rzeczywisty nie posiada rezydencji podatkowej w „raju podatkowym” w rozumieniu Konkluzji Rady UE w sprawie zrewidowanej listy państw nie współpracujących w celach podatkowych (2020/C 64/03).
II. Jaka jest wysokość wsparcia finansowego ?
Ustalenie maksymalnej kwoty subwencji finansowej, o którą może ubiegać się mikroprzedsiębiorca warunkowane jest trzema czynnikami:
- liczbą pracowników zatrudnianych przez mikroprzedsiębiorcę na koniec miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku o wypłatę subwencji, lecz nie wyższą niż liczba Pracowników: na dzień 31 grudnia 2019 r. albo na koniec miesiąca odpowiadającego nazwie miesiąca złożenia wniosku w roku poprzednim. W żadnym wypadku zatrudnienie, które stanowi podstawę określenia maksymalnej kwoty subwencji finansowej dla mikroprzedsiębiorców nie może być wyższe niż 9 pracowników;
- wysokością spadku przychodów ze sprzedaży w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku w związku z zakłóceniami gospodarki na skutek COVID-19;
- kwotą bazową subwencji finansowej, uzależnionej od spadku przychodów ze sprzedaży i wynoszącą 12 000 zł (spadek przychodów między 25-50%), 24 000 zł (spadek przychodów między większy niż 50 % do 75 %), 36 000 zł (spadek przychodów większy niż 75 % do 100 %).
Maksymalna kwota subwencji finansowej, którą może uzyskać mikroprzedsiębiorca, obliczana jest jako iloczyn liczby zatrudnionych przez niego pracowników oraz kwoty bazowej subwencji finansowej uzależnionej od wielkości spadku przychodów ze sprzedaży u konkretnego przedsiębiorcy. Przykładowo mikroprzedsiębiorca zatrudniający 5 pracowników, u którego sprzedaż przychodów spadła o 30 %, może starać się o wsparcie w maksymalnej wysokości 60 000 zł.
W przypadku sektora MŚP maksymalna kwota subwencji finansowej, którą można pozyskać, określana jest procentowo w relacji do poziomu przychodów MŚP ze sprzedaży w 2019 r. i zależy od spadku przychodów ze sprzedaży w związku z COVID-19 w miesiącu kalendarzowym poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku względem: miesiąca kalendarzowego odpowiadającego mu w roku poprzednim albo miesiąca kalendarzowego poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku. Kwoty subwencji finansowej dla firm z sektora MŚP stanowi 4, 6 lub 8 % wartości przychodów ze sprzedaży w zależności od skali spadku przychodów o odpowiednio minimum 25%, 50% i 75%. Maksymalna kwota subwencji finansowej dla MŚP nie może przekroczyć kwoty 3 500 000,00 zł.
III. Zasady zwrotu udzielonej subwencji.
Subwencja finansowa przyznana mikoprzedsiębiorcy podlega zwrotowi w następujący sposób:
a) w przypadku jeżeli w ciągu 12 miesięcy od dnia przyznania subwencji finansowej:
- mikroprzedsiębiorca zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej (w tym zawiesił prowadzenie działalności gospodarczej);
- w stosunku do mikoprzedsiębiorcy otwarto likwidację;
- wobec mikroprzedsiębiorcy otwarto postępowanie upadłościowe/restrukturyzacyjne
zwrotowi podlega 100 % wartości przyznanej subwencji finansowej;
b) w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez mikroprzedsiębiorcę przez okres 12 miesięcy od przyznania wsparcia oraz utrzymania przez mikroprzedsiębiorcę średniego zatrudnienia w okresie 12 pełnych miesięcy kalendarzowych w stosunku do stanu zatrudnienia na koniec miesiąca kalendarzowego poprzedzającego datę złożenia wniosku, na poziomie wyższym niż 100 %
zwrotowi podlega bezwarunkowo 25 % wartości subwencji finansowej.
c) w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez mikroprzedsiębiorcę przez okres 12 miesięcy od przyznania wsparcia oraz utrzymania przez mikroprzedsiębiorcę średniego zatrudnienia w okresie 12 pełnych miesięcy kalendarzowych w stosunku do stanu zatrudnienia na koniec miesiąca kalendarzowego poprzedzającego datę złożenia wniosku, na poziomie od 50 % do 100 %
zwrotowi podlega bezwarunkowo 25 % wartości subwencji finansowej oraz dodatkowo od 0% do 50% kwoty subwencji finansowej, proporcjonalnie do skali redukcji zatrudnienia.
d) w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez mikroprzedsiębiorcę przez okres 12 miesięcy od przyznania wsparcia oraz utrzymania przez mikroprzedsiębiorcę średniego zatrudnienia w okresie 12 pełnych miesięcy kalendarzowych w stosunku do stanu zatrudnienia na koniec miesiąca kalendarzowego poprzedzającego datę złożenia wniosku, na poziomie niższym niż 50 %;
zwrotowi podlega bezwarunkowo 25 % wartości subwencji finansowej oraz dodatkowo 50% wartości Subwencji Finansowej.
Mikroprzedsiębiorca, który utrzymał co najmniej 100% poziomu zatrudnienia, może zachować, bez obowiązku zwrotu 75% całkowitej wartości subwencji finansowej, zaś w przypadku spadku zatrudnienia o więcej niż 50%, brak obowiązku zwrotu subwencji finansowej dotyczy 25% jej wartości.
Zasady zwrotu subwencji finansowej przyznanej przedsiębiorcom z sektora MŚP są zbliżone do regulacji określających zwrot otrzymanego wsparcia dotyczących mikroprzedsiębiorców. Różnice sprowadzają się do tego, że w przypadku MŚP bezwarunkowo zwrotowi podlega 25 % udzielonej subwencji oraz dodatkowo do 25 % kwoty wsparcia pomniejszonej o ewentualną stratę gotówkową MŚP, a także dodatkowo 25 % kwoty subwencji w przypadku redukcji zatrudnienia o więcej niż 50 %.
IV. Na jakie cele można wykorzystać środki z subwencji finansowej ?
Wsparcie przyznane w ramach Tarczy Finansowej PRF może zostać przeznaczone na:
- pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, w szczególności wynagrodzeń pracowników, zakupu towarów i materiałów, kosztów usług obcych, bieżących kosztów obsługi finansowania zewnętrznego, kosztów najmu (lub innych umów o podobnym charakterze) nieruchomości wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, wszelkich należności o charakterze publicznoprawnym, zakupu urządzeń i innych środków trwałych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej, jednakże z wyłączeniem przeznaczenia tych środków na nabycie (przejęcie) w sposób bezpośredni lub pośredni innego podmiotu; oraz
- przedterminową spłatę kredytów, z zastrzeżeniem, że na ten cel może być przeznaczone maksymalnie 25% kwoty subwencji finansowej.
Środki z subwencji finansowej nie mogą zostać przeznaczone na płatności dokonywane na rzecz właściciela, ani osób lub podmiotów powiązanych z właścicielem beneficjenta wsparcia.
W przypadku gdyby byli Państwo zainteresowani szczegółami dotyczącymi możliwości pozyskania subwencji w ramach Tarczy Finansowej, zapraszamy do kontaktu z naszą Kancelarią.