20/09/2020
Umowa Agile w IT - podstawowe zasady zwinnego zarządzania projektami.
1. Pojęcie.
Umowa zwinna, inaczej zwana umową Agile, ma co najmniej dwa znaczenia, jest to:
1) sposób myślenia o zarządzaniu złożonymi projektami;
2) termin obejmujący tzw. zwinne metodyki wytwarzania, wskazać tu można m.in. na Scrum.
Umowa Agile powstała z potrzeby stworzenia swego rodzaju zastępstwa dla modelu kaskadowego (Waterfall), którego założenia nie do końca odzwierciedlały rzeczywiste potrzeby projektów informatycznych. Warto wskazać, iż model kaskadowy koncentrował się przede wszystkim na realizacji projektu w takim kształcie, w jakim został on ustalony na pierwszym etapie. Powyższe sprawia, iż strony kontraktu narażone są na liczne ryzyka, których w podejściu agile można uniknąć.
2.Różnice pomiędzy Waterfall, a Agile.
Różnice | Model realizacji projektu | |
Waterfall | Agile | |
Struktura projektu | Zamknięte długi etapy | Krótkie fazy |
Zarządzanie zmianą |
Wprowadzenie zmian związane z nakładami finansowymi i czasowymi |
Wyposażony w mechanizamy zarządzania zmianą |
Współpraca | Ograniczona,sformalizowana, niesystematyczna | Bieżąca,stała,odformalizowana |
3.Wartości i zasady Agile zostały zawarte w Manifeście Agile:
Ludzie i interakcje Procesy i narzędzia
Działające oprogramowanie Szczegółowa dokumentacja
Współpraca z klientem Negocjacja umów
Reagowanie na zmiany Realizacji założonego planu
Zgodnie z Agile, elementy wypisane po prawej są wartościowe, ale większą wartość mają elementy wskazane po lewej stronie. Należy podkreślić, iż Manifest Agile w żadnym razie nie wskazuje, iż projekty należy przeprowadzać bez umowy czy określonych procedur, Agile podkreśla jedynie, iż powyższe czynniki muszą działać łącznie, jednak istotniejszy jest czynnik ludzki, dostarczenie działającego oprogramowania, współpraca z klientem i reagowanie na zmiany.
4. Cechy charakterystyczne umów Agile.
- Tworzenie produktu w ramach krótkich faz (iteracji);
- Bieżąca współpraca pomiędzy zamawiającym, a wykonawcą umożliwiająca szybkie reagowanie na nieoczekiwane zmiany;
- Realizacja projektu przez osoby o odpowiednich kwalifikacjach i zaangażowaniu;
- Elastyczność i otwartość na zmiany ( możliwość modyfikacji harmonogramu, budżetu, założonego zakresu prac).
5. Czynniki zwinności.
Pod pojęciem tym należy rozumieć szereg mechanizmów projektowych, których implementacja umożliwia zwinne zarządzanie realizacją projektu.
Do najważniejszych czynników zwinności zaliczyć należy:
1) wykonanie produktu w krótkich fazach (iteracyjnie);
2) możliwość elastycznej modyfikacji zakresu produktu poprzez odpowiednio zaprojektowane mechanizmy umowne obejmujące procedurę kontroli zmian;
3) możliwość rozliczania dostarczanych prac w sposób przyrostowy, zagregowany z iteracyjnym modelem realizacji produktu;
4) odpowiednie ujęcie kontraktowe obszarów współpracy i współdziałania stron w ramach realizacji produktu;
5) odpowiednie ujęcie kontraktowe obszaru dotyczącego personelu zamawiającego i dostawcy;
6) mechanizmy kontraktowe umożliwiające zakończenie współpracy stron połączone z tzw. scenariuszami wyjścia (z ang. exit plan).
Wskazane powyżej czynniki, nie muszą być wprowadzone łącznie do danego projektu. W zależności od specyfiki projektu IT, można wdrożyć jeden lub kilka z powyższych czynników zwinności.