05/11/2024
Zmiany przepisów dotyczące tzw. cold mailingu i cold callingu.
Dotychczas przesyłanie informacji handlowej lub stosowanie marketingu bezpośredniego wymagało wyrażenia odrębnych zgód wynikających z różnych ustaw. Kwestia ta nie była uregulowana jednym przepisem i dlatego budziła wśród przedsiębiorców dużo wątpliwości.
Jako podstawę prawną pozyskanych zgód wskazywano najczęsciej:
- art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną – zgoda na przesyłanie informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej oraz dodatkowo
- art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne – zgoda na używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego lub przesyłania niezamówionej informacji handlowej.
Od listopada 2024 r. przepis art. 398 Prawa komunikacji elektronicznej zastąpi obie dotychczasowe normy prawne. Zgodnie z nim zakazane jest używanie:
1) automatycznych systemów wywołujących (połączenia komunikacji głosowej),
2) telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, w szczególności w ramach korzystania z usług komunikacji interpersonalnej
- do celów przesyłania informacji handlowej, w tym marketingu bezpośredniego do abonenta lub użytkownika końcowego, chyba że uprzednio wyraził on na to zgodę.
Zatem nowa ustawa kompleksowo reguluje kwestię pozyskiwania zgód na:
- przesyłanie informacji handlowej,
- używanie marketingu bezpośredniego,
- przy użyciu automatycznych systemów wywołujących,
- za pośrednictwem urządzeń końcowych,
Ponadto ustawodawca nie ogranicza pozyskiwania zgód tylko do osób fizycznych, ale również wymagane jest uzyskanie ich od osób prawnych, w tym przedsiębiorców.
Jednakże w uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano, że zgoda musi być konkretna co do zakresu jaki obejmuje i powinna wskazywać kanał komunikacji, cel, oraz przede wszystkim określać podmiot, na rzecz którego została udzielona. Oznacza to, że użytkownik końcowy powinien posiadać wybór co do kanału komunikacji, którym będzie otrzymywał informacje handlowe i marketingowe. Przykładowo może on wyrazić zgodę na otrzymywanie informacji handlowych w wiadomości SMS, czy w formie połączenia głosowego, ale może wybrać wyłącznie kontakt za pośrednictwem poczty elektronicznej. Zatem wymagane są osobne zgody co do każdego wykorzystywanego kanału komunikacji.
Niezmiennie, zgody marketingowe które dotyczą osób fizycznych, tak jak do tej pory muszą spełniać wymogi przewidziane przez przepisy RODO z uwagi na koniecznośc wykazania właściwej podstawy do przetwarzanych danych. Ponadto zgodnie z przepisem art. 400 ustawy Prawo komunikacji elekronicznej, do uzyskania zgody abonenta lub użytkownika końcowego należy zastosować odpowiednio przepisy o ochronie danych osobowych czyli np. art. 7 RODO.
W celu dostosowania do nowych przepisów procesu pozyskiwania zgód marketingowych na :
- zaktualizować treść zgód marketingowych - od listopada 2024 r. jako podstawę prawną należy wskazywać art. 398 Prawa komunikacji elektronicznej,
- zaaktualizować posiadaną dokumentację RODO tj. klauzule informacyjne oraz politykę prywatności i cookies w sytuacji, gdy jako przedsiębiorca przetwarzasz dane osób fizycznych do celu wysyłania informacji marketingowych.
Jeżeli mają Państwo pytania dotyczące tematyki przesyłania informacji handlowych, w tym marketingu bezpośredniego oraz RODO zapraszamy Państwa do kontaktu z naszą Kancelarią.